انواع ساندویچ پانل

Types of sandwich panels-1

ساندویچ پانل متریالی از پیش ساخته شده است که دارای چند لایه بوده که به دو سمت یک هسته با وزن سبک اتصال پیدا می‌کند و در اکثر موارد برای راه‌اندازی دیوار یا بعنوان پوشش سقف در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی این روزها خرید ساندویچ پانل به جهت اینکه جایگزین فوق العاده عالی برای مصالح آجری و سیمانی است، به طرز چشم‌گیری افزایش یافته و از مهم‌ترین مزیت‌های بکارگیری این نوع ساندویچ‌ها می‌توان به نصب بسیار سریع و بدون دغدغه و همچنین قیمت جذاب اشاره کرد.

البته توجه داشته باشید که لایه‌های ساندویچ پانل به دلیل داشتن خاصیت‌‌های مختلف فیزیکی و مکانیکی برای موقعیت‌های متفاوت کاربردی هستند که به طور کلی خرید ساندویچ پانل در دو نوع پانل دیواری و پانل سقفی انجام می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری

این نوع ساندویچ پانل همانطور که مشخص است به جهت پوشش دیوارهای انواع سازه‌ها مانند سردخانه، سوله، کارخانه و… بکار گرفته می‌شود. از مشخصه‌های این نوع پانل می‌توان به عدم داشتن فراز و نشیب اشاره کرد که برای بخش میانی‌شان نیز از فوم بکار گرفته خواهد شد.

ضمناً دقت داشته باشید که در زمان خرید ساندویچ پانل دیواری حتماً با توجه به نوع کاربری، ضخامت آن را نیز به درستی تعیین کنید. برای نمونه اگر این نوع ساندویچ‌ پانل را برای سردخانه تهیه می‌کنید، ضخامت ۱۰ سانتی‌متر مناسب است.

ساندویچ پانل سقفی

پر واضح است که برای پوشش سقف سازه‌های مختلف، از این نوع پانل استفاده می‌شود که از مهم‌ترین ویژگی‌های ساندویچ پانل سقفی می‌توان به عدم اجازه ورود آب به داخل سازه اشاره کرد که طبیعتاً اگر برای روزهای بارانی به برپایی نمایشگاه و مواردی از این دست نیاز باشد به راحتی می‌توان از این مدل سقف ساندویچ پانل بهره‌مند شد.

ضمناً ناگفته نماند که لایه‌های بیرونی این نوع پانل‌ها دارای جنس آلومینیوم، گالوانیزه و… و لایه‌های درونی نیز معمولاً از جنس پشم سنگ یا پلی اورتان هستند.

ساندویچ پانل پلی یورتان

از باکیفیت‌ترین فوم‌هایی که می‌توان از آن در تهیه ساندویچ پانل بکار گرفت، پلی یورتان است. به طور کلی با توجه به اینکه کیفیت این نوع فوم به نسبت سایر ساندویچ پانل‌ها بیشتر است، کاربرد قابل توجه‌تری دارد. ضمناً در نظر داشته باشید که این فوم در لایه‌ی میانی پانل قرار داده می‌شود که طبیعتاً مقاومت سازه را فوق العاده خواهد کرد.

ساندویچ پانل اکس‌پی‌اس

پر واضح است که از فوم xps برای تهیه این نوع پانل ساندویچی استفاده می شود و خرید ساندویچ پانل اکس‌پی‌اس به دلیل مقاومت بسیار عالی که دارد به کرات اتفاق می‌افتد. البته ناگفته نماند اگر چه این نوع پانل از عایق نسبتاً عالی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار است اما به دلیل آنکه از نظر کیفیت به پای دیگر پانل‌های ساندویچ نمی‌رسد، ترجیح داده می‌شود که کمتر استفاده شود.

ساندویچ پانل پلی استایرن

این نوع پانل در انواع سقفی و دیواری عرضه می‌شود که فوم عایق پلی استایرن در این محصولات استفاده شده تا عایق مناسبی برای صوت و برودت باشد. البته با همه‌ی ویژگی‌های مثبتی که این نوع ساندویچ پانل دارد به دلیل آنکه عایق ایده‌آلی در برابر حرارت و گرما نیست، معمولاً کمتر بکارگیری می‌شود و یا در موقعیت‌های نصب خواهد شد که گرمای بیش از اندازه‌ای در کار نباشد.

Related Posts

Leave a comment