کاربرد ساندویچ پانل

Application of sandwich panel

همراه با تولید و تکنولوژی درحال توسعه موادی با کیفیت خوب، تحمل بالا و ظرفیت مناسب به نام ساندویچ پانل، به جای مصالح سنتی اعم از آجر و سیمان تولید شده‌اند. این پوشش‌های نوین برای سقف و دیوار ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساندویچ پانل‌ها شامل انواع ورق (آلوزینک، آلومینیوم، گالوانیزه) و انواع مختلفی از فوم‌ها (پلی یورتان، پلی استایرن، پشم شیشه، پشم سنگ، XPS) هستند که با توجه به نوع کاربری سازه و درخواست مشتریان در رنگ بندی و طرح‌‌های مختلف، توسط شرکت آرتا پانل تولید می‌شوند. پانل‌های ساندویچی همچنین به دو دسته اصلی دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند، که در ادامه به بررسی کاربرد هر یک از آن‌ها می‌‎پردازیم.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری و سقفی به طور کلی

  • مدارس
  • سوله‌ها
  • صنایع دفاعی
  • بیمارستان‌ها
  • سالن‌ها و انبارها
  • درمانگاه‌های سیار
  • کانتینرها و کانکس‌ها
  • سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی
  • ویلاهای پیش ساخته و مناطق مسکونی
  • سقف کاذب و مکان‌های سر پوشیده

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل‌های سقفی به دلیل مزایای بسیار زیادشان، اعم از: سبک بودن، قیمت پایین، مقاومت بالا، عایق خوب در برابر گرما، سرما و صوت جایگزین مصالح سنتی هستند بطوریکه، امروزه در ساخت اکثر سازه‌های ساختمانی که درون شهرها و سازه‌های صنعتی برون شهری از ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود. برای مثال ویلاهایی که در مناطق شمالی کشور هستند، باید به طوری ساخته شوند، تا دربرابر طوفان‌های شدید، بارش‌ برف و باران مقاوم بوده و سازه دچار آسیب نشود. بنابراین در این نوع ساخت و ساز از ساندویچ پانل سقفی با گام‌های بلند و شیب‌دار استفاده می‌کنند تا دربرابر عوامل فرسایش مقاومت بالایی داشته و دچار خوردگی و یا زنگ زدگی ‌نشوند. درنهایت این پانل‌های سقفی ساندویچی را می‌توان در سقف کانکس‌ها، ویلاها، فروشگاه‌ها، ساختمان‌ها کارخانه‌ها و…. مشاهده کرد.

کاربرد ساندویچ پانل با توجه به نوع ورق

ساندویچ پانل با استفاده از ورق آلوزینک: ورق آلوزینک از جمله پرکاربردترین و بهترین نوع ورق در ساخت انواع ساندویچ پانل دیواری و سقفی بشمار می‌رود.  بنابراین در ساخت انواع اتاق‌های تمیز، سردخانه‌ها، سوله‌ها، انبارها، ساختمان‌ها، کانکس‌ها و… از ورق آلوزینک استفاده می‌شود.
ساندویچ پانل با استفاده از ورق آلومینیوم: ساندویچ پانل آلومینیوم به دلیل سبک بودن و درعین حال سفت و سخت بودن در صنایع حمل و نقل و ساخت و سازهای صنعتی کاربرد فراوانی دارند. این ورق‌ها رسانایی الکتریکی و حرارتی می‌باشند و همین امر سبب شده تا در صنایع برودتی نیز کاربرد زیادی داشته باشند.
ساندویچ پانل با استفاده از ورق گالوانیزه: ورق گالوانیزه دومین ورق مناسب بعد از ورق آلوزینک در تولید انواع پانل دیواری به شمار می‌رود. ساندویچ پانل گالوانیزه عایق خوبی در برابر صدا و حرارت به شمار می‌رود به همین دلیل در پوشش دیوار اتاق‌های یخچالی، پارتیشن بندی داخلی و… کاربرد دارد.

Related Posts

Leave a comment